sâmbătă , 20 octombrie 2018
Home / EDITORIAL / AER OTRĂVIT, REACŢIE PE MĂSURĂ

AER OTRĂVIT, REACŢIE PE MĂSURĂ

Share

        Comisia Europeană a trimis România, alături de alte cinci țări, în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, în dosarul privind respectarea calității aerului. Decizia a fost adoptată săptămâna trecută după ani de avertismente  pentru nerespectarea obligațiilor privind diminuarea poluării atmosferice.

        Oficialii de la  Bruxelles sancționează eșecurile repetate  ale României, constând în „depășirea valorilor limită stabilite pentru calitatea aerului și nerespectarea obligației de a lua măsuri adecvate pentru a reduce cât mai mult posibil perioadele de depășire” şi nu ne încălzeşte cu nimic faptul că sunt şi alte ţări în aceeaşi situaţie.

România, Ungaria și Italia sunt trimise în fața Curții de Justiție din cauza nivelurilor ridicate persistente de particule în suspensie (particulate matter – PM10), în condiţiile în care valorile-limită, care sunt stabilite în legislația UE privind calitatea aerului înconjurător (Directiva 2008/50/CE), ar fi trebuit atinse în 2010.
În cazul României cea mai gravă situație este în aglomerarea București, unde valorile-limită zilnice au fost depășite în mod persistent încă de la momentul în care dreptul Uniunii a devenit aplicabil țării, iar în 2016 acestea au fost depășite pentru o perioadă de 38 de zile.

Pentru  România, o eventuală condamnare la CJUE  poate consta într-o sancțiune compusă dintr-o sumă forfetara plus penalitați ce vor fi calculate pe baza unei formule specifice, pe zi de intârziere a măsurilor, de la data stabilită de Curtea de Justitie a UE prin eventuala sa hotărâre. În 2014, de exemplu, suma forfetară era de 1,8 milioane de euro, la care se adăugau  penalități între 2.165 euro si 130.000 euro pe fiecare zi de intârziere.

        Bineânţeles că, la o chestiune de o asemenea gravitate, oficialii de la Bucureşti au răspuns în nota cunoscută – limbaj de lemn şi populism cât cuprinde: în locul unor proiecte şi programe viabile, cu aplicabilitate imediată, d-na Leocadia Gavrilescu, şefa de la Mediu, s-a bătut cu cărămida-n piept că a “accelerat Rabla şi Rabla Plus”. N-a scos însă o vorbă despre eliminarea, exclusiv din motive electorale, a timbrului de mediu, măsură care a ridicat practic orice barieră din calea puhoiului de rable aduse în ultimul an şi jumătate din vest, spre disperarea producătorilor autohtoni din industria auto. Cât despre europenii bogaţi, bravo lor: românii aproape că le-au golit cimitirele de maşini şi acuma sunt buni de plată, pentru că poluează…

P.S.

        Cât despre Bucureşti una dintre cele mai poluate capitale, situaţia este … staţionară. Toţi primarii, de la Băsescu încoace, au promis că vor rezolva problema traficului şi nu şi-au “rezolvat” decât buzunarele. Haosul de pe străzi e mai mare ca oricând şi nici urmă de proiectele promise, de culoare supraterane – marca Sorin Oprescu, apoi subterane, de parcări ori alte asemenea fineţiri, cum sunt pe la alţii care s-au priceput să aleagă mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *