duminică , 7 martie 2021

Liberalizarea pieței energiei, urecheli la nivel înalt, de la UE… Despre clienții trași în piept, Dumnezeu cu mila!

După două luni de scandal și  măsuri pripite, ministerul de resort și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei încă își mai pasează responsabilitatea eșecului ultimei etape a liberalizării pieței energiei. Pe același subiect au intervenit până și responsabili din cadrul Comisiei Europene care, printr-o scrisoare ajunsă inclusiv în spațiul public, reclamă dreptul fundamental al consumatorilor casnici de  energie la o  informare cât mai clară. Sunt de părere experții europeni că toți abonații trebuie avizați că își pot schimba furnizorii, în urma liberalizării pieței, iar autoritățile trebuie să ia măsuri în acest sens. Documentul  Comisiei Europene a fost transmis atât Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) cât și Ministerului Energiei iar măsurile cerute trebuie să vizeze furnizarea de informații  complete către consumatori, în special despre dreptul lor de a alege alți furnizori, îmbunătățirea comparatoarelor de prețuri și limitarea barierelor în calea transferului de la un furnizor la altul.

Cu alte cuvinte, s-a dus buhul în legătură cu slaba informare, cu campania tardivă, care a avut ca rezultat favorizarea furnizorilor mari și panicarea a sute de mii de consumatori, care pierd timp și îngheață la cozi uriașe pentru a putea încheia noile contracte.Comisia Europeană arată că este necesară și o monitorizare strictă a modului în care sunt aplicate principiile concurenței și modului în care sunt protejați consumatorii.

Încă o bilă neagră în contul guvernării liberale, mai ales că, pe fondul  slabei informări, multe persoane au avut surprize neplăcute la primirea facturilor care vizează consumul pe luna ianuarie. Cei care erau în regim reglementat până la 1 ianuarie 2021 și care au trecut automat în serviciul universal, la unul dintre furnizorii de ultimă instanță (ENEL, Electrica, CEZ, E.ON), au primit facturi mult mai mari decât în decembrie. Facturile sunt mai mari și decât cele ale persoanelor care au schimbat furnizorul.

Și trebuie spus aici că ultimul ordin emis de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu a amânat cu șase luni această scumpire, ci doar oferă posibilitatea furnizorilor de a veni cu discounturi, dacă doresc. Însă, chiar și cu aceste discounturi, clienții casnici tot vor plăti mai mult decât în decembrie.

 

Aproximativ 90% dintre consumatori nu au știut, în luna decembrie, că de la 1 ianuarie 2021 urmează să fie liberalizată piața energiei. Ulterior, după ce s-a creat haos, iar oamenii au început să ia cu asalt sediile furnizorilor, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a venit cu un ordin menit să îndrepte lucrurile, dar care mai mult a creat confuzie. De plătit nu a plătit nimeni cu funcția pentru aceste erori grave, despre care mulți afirmă că au fost voite. Se tot încearcă punerea batistei pe țambal, că doar n-or să-și scoată ochii unii altora “băieții din energie”, nărăviți la peșcheșuri de te apucă amețeala.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *