Fix în săptămâna premergătoare Crăciunului, ministrul Transporturilor , Sorin Grindeanu, a anunțat că oficialii de la Bruxelles au aprobat Programul Operațional pentru Transport, mecanismul prin care Uniunea Europeană cofinanțează nerambursabil cu fonduri europene proiectele din domeniul infrastructurii și transporturilor în perioada 2021 – 2027. Acuma nu știm dacă este totuși ceva lăudabil, că un program a fost aprobat la aproape doi ani de la deschiderea perioadei de finanțare, dar este un pas înainte, pentru că au fost în trecut întârzieri și mai serioase.
Mai departe, prin Programul Operațional pentru Transport, așa cum a fost aprobat de Comisia Europeană, suma alocată este de 9,6 miliarde de euro, din care 4,65 miliarde sunt fonduri europene nerambursabile. Fondurile vor fi folosite pentru dezvoltarea infrastructurii mari de transport rutier, feroviar (inclusiv metrou) și naval a României, în următorii șapte ani. Cum transportul naval , din păcate nici cel feroviar, nu prea mai interesează publicul, nu ne rămâne decât să aruncăm un ochi spre principalele obiective prioritare, așa cum le-a apreciat CE, privind transportul rutier.
Așadar, printre proiectele care urmează să fie finanțate prin POT 2021-2027 se numără Autostrada Sibiu-Pitești, unde recent a fost inaugurat tronsonul Sibiu – Boița, Autostrada Sibiu-Brașov, Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș (mai puțin sectoarele de capăt finanțate prin PNRR),Autostrada Brașov-Bacău, Autostrada Timișoara-Moravița și Autostrada Pașcani-Siret. Este evident că „partea leului” este în Transilvania dar nu este rău nici pentru Moldova. Cenușăresele sunt Muntenia și Oltenia, unde nu este un metru de autostradă finanțat prin POT 2021-2027!
Ce „sare în ochi” pentru toată lumea, anume că din lista de autostrăzi finanțabile prin fonduri europene lipsește celebra autostradă Ploiești – Comarnic – Brașov, vina revenind exclusiv reprezentanților Ministerului Transporturilor. Degeaba s-au scuzat că este deocamdată în faza de realizare a Studiului de Fezabilitate, etapă finanțată în cadrul POIM (Programul Operațional Infrastructura Mare).
Adevărul este că studiul, realizat pe bani grei aduce mai de grabă a Science Fiction, cu costuri de peste nouă miliarde de euro. Mai adăugăm deci câțiva ani la cei aproape 20 pierduți până acum, și încă un guvern care eșuează lamentabil pe acest palier!
Pentru că niciun finanțator nu este nebun să accepte un proiect de 87 de milioane de euro pe kilometru și care vine cu soluții tehnice aberante. Prima consecință este aceea că românii vor continua să își petreacă în mare măsură minivacanțele în ambuteiajele de pe Valea Prahovei, cu nervi, cheltuială și multe gânduri frumoase la adresa celor care ne guvernează…