miercuri , 19 decembrie 2018
Home / EDITORIAL / BLEAC FRAI(ER)DEI

BLEAC FRAI(ER)DEI

Share

     Fideli unui mai vechi nărav mioritic, am importat o grămadă de obiceiuri din vestul mai dezvoltat şi “mai ieşit în lume”, unele dintre acestea, cu foarte mare priză la publicul autohton, de hăt, dincolo de ocean. Că nu s-a prins şi la noi toţi şi hărnicia, spiritul inventiv şi antrprenorial, laolaltă cu celelalte calităţi definitorii, care au dus poporul american pe primul loc în lume, asta este altă poveste… Revenind la tema acestor rânduri, sunt câteva “americănisme” care fac furori în România, nominalizând aici Valentine’s Day, Haloween ori Black Friday. Aceasta din urmă (Vinerea Neagră – pentru cei care n-au căpătat cunoştinţe minime de Limba Engleză urmărind serialele cu Kojak ori, mai aproape de zilele noastre, Tânăr şi neliniştit) stârneşte , de departe, cele mai mari emoţii pentru amatorii de chilipiruri fiind, cel puţin la origine, denumirea informală a zilei care urmează după Ziua Recunoştinţei în Statele Unite, şi care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun.

       Termenul «Black Friday» a apărut pentru prima dată în Philadelphia şi a ilustrat blocajele uriaşe de trafic din vinerea după Ziua Recunoştinţei . Interpretarea modernă a acestui termen în limba engleză este însă pozitivă , fiind asociată cu idiomul «în negru» , care semnifică, în cazul comercianţilor, reduceri consistente de preţuri. Şi pentru că Ziua Recunoştinţei este a patra zi de joi din noiembrie, Black Friday este în ziua de vineri de după ea, deci “pică” în fiecare an la o dată cuprinsă între 23 şi 29 noiembrie. În timp, Black Friday a ajuns cea mai aglomerată zi de cumpărături din Statele Unite.

         Odată închisă paranteza, Black Friday a ajuns la a opta ediție în România și lucrurile s-au schimbat mult în acest timp. Chiar dacă, pentru mulţi clienţi, îmbulzelile din magazine sunt de domeniul trecutului şi tot mai mulți români plătesc cu cardul pentru cumpărăturile on-line, de la an la an, numărul celor care spun că vor să cumpere ceva este în creștere iar Black Friday a ajune în primele trei poziţii în topul căutărilor pe Google. Schimbările sunt majore, începând cu gama de produse solicitate, care a crescut exponenţial, iar marii reteileri s-au priceput la fix să speculeze două două trăsături definitorii pentru majoritatea clienţilor: plăcerea de a avea lucruri la care nici n-au visat cu câţiva ani în urmă şi dorinţa atroce de a cumpăra ceva la un preț ce pare extrem de mic. Lăsând la o parte reducerile practicate la produse- în principal electronice- déjà depăşite ca performanţe, mulţi ies la shopping şi dau banii pe lucruri de care nu au nevoie, reducerea afişată fiind însă prea tentantă ca să să rateze ocazia de a avea ce depozita în cămară sau debara…       Şi pentru că au tot crescut salariile şi pensile, în unele cazuri şi pretenţiile, au procedat şi comercianţii cu aceeaşi măsură: campanile de publicitate au devenit mult mai lungi, uneori chiar agresive, se dau vauchere şi tichete de reduceri, mergând până la modificarea orarului de funcţionare a magazinelor.

În realitate, Bleac Fraideiul românesc a ajuns pentru mulţi un fel de zi a păcălelilor subtile şi în egală măsură păguboase , care se întinde deseori pe durata unei săptămâni întregi, statistica fiind mai lămuritoare decât orice alt argument în acest sens: nici măcar jumătate dintre consumatori nu fac, cu adevărat o afacere bună de Black Friday, adică să cumpere acele bunuri de care au, într-adevăr ,nevoie, la un preţ care să merite efortul şi aşteptarea.

CITEȘTE ȘI ...

ŞAPTE PIEI DE PE SPINAREA SALARIAŢILOR

Încă din timpul domniilor fanariote, pe când negustorii din vestitul cartier al Istanbulului, ajunşi meteoric …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *