duminică , 18 noiembrie 2018
Home / EDITORIAL / DIN INTERES SAU DIN NOAPTEA MINŢII: BANI GREI DE LA STAT PENTRU BANI GRATIS DE LA UE

DIN INTERES SAU DIN NOAPTEA MINŢII: BANI GREI DE LA STAT PENTRU BANI GRATIS DE LA UE

Share

       Ministerul Fondurilor Europene, condus de Rovana Plumb, a anunţat  că organizează o licitație de 10,8 milioane de lei, pentru susţinerea  unei campanii de publicitate care să promoveze tocmai absorbţia de fonduri europene. Din anunţul  publicat pe portalul de licitații electronice (SICAP), reiese că o mare parte a sumei este destinată realizării și difuzării de spoturi publicitare video la trei posturi TV de știri cu acoperire națională. Cu alte cuvinte, din cele cinci posturi TV cu pretenţii din această categorie, vor fi selectate numai trei.

      Sursa indicată a fondurilor pentru publicitate este Programul Operational Asistenţă Tehnică – POAT, adică bani europeni cu care s-ar putea face altceva mai bun pentru ţară, dar nu la fel de util pentru cei aflaţi la caşcaval, adică la guvernare. Are mai puţină importanţă că planul media pentru campanie de promovare pe TV va include un număr total de minim de 3360 de difuzări ale spoturilor publicitare, dintre care cel puțin jumătate în prime-time (intervalul de maximă audiență). Mai interesante sunt criteriile de atribuire , cu trimitere la cel mai bun raport calitate – preț, componenta financiară contând pentru 40% din scorul final al fiecărei oferte, iar componenta tehnică – 60%, alese parcă pentru a lăsa loc de interpretări şi, automat, de aranjamente…
Oricum, odată cu această “procedură de achiziţii”, este clar că ministrul Rovana Plumb, de fapt Guvernul PSD-ALDE a deschis Cutia Pandorei şi va urma un război total, inclusiv între competitori. Evident că îşi vor scoate ochii unii altora, că “învingătorii” vor continua cu odele iar perdanţii vor năclăi şi mai tare imaginea guvernării.

       Şi dacă toată lumea anticipează că, cel puţin în parte, bănetul va fi direcţionat acolo unde există interes, nu numai în audio-vizual, este interesant de vorbit şi despre oportunitatea, în realitate despre inutilitatea – vizavi de scopul enunţat, a cheltuirii a aproape două milioane şi jumătate de euro din bani publici. Pentru că, să fie clar, România nu este codaşă la absorbţia de fonduri europene pentru că a lipsit publicitatea ori pentru că cei interesaţi n-ar şti ce şi cum. Avem exemplul finanţărilor din agricultură, unde cererea este de două ori mai mare decât sumele alocate. Avem alte şi alte exemple din mediul de afaceri. Acolo n-a fost nevoie de publicitate ? La fel, unităţile administrative-teritoriale se bat pentru finanţarea proiectelor prin Regio iar cei bine intenţionaţi trebuie să facă un adevărat slalom prin încrengătura de interese şi relaţii politice. Realitatea este că lipsesc tocmai proiectele publice de mare infrastructură, obligatorii pentru ca România să ţină pasul, cât de cât, cu celelalte ţări. Proiecte de autostrăzi şi poduri , pentru transporturi navale şi feroviare, proiecte de mediu, spitale regionale şi câte şi mai câte. Ori, cu toată înţelegerea, responsabilii din ministere chiar n-au nevoie să descopere oportunităţile de finanţare în spoturi difuzate la TV…

       P.S. Să dăm un pic de credit iniţiatorilor acestui demers şi să admitem că este neapărată nevoie de publicitate pentru a creşte, măcar în ceasul al XII- lea, rata de absorbţie a fondurilor europene. Nu ar fi oare inclusiv o recunoaştere a semnalelor repetate venite din partea comisarului european Corina Creţu şi “recepţionate” cu atâta mârlănie de braţul înarmat (ciomagul) al lui Liviu Dragnea, Codrin Ştefănescu  ?????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *