joi , 4 iunie 2020
Home / CELE MAI CITITE - SĂPTĂMÂNAL / Educaţie:Revizuirea programelor, oricum stufoase, preferabilă oricărui alt scenariu

Educaţie:Revizuirea programelor, oricum stufoase, preferabilă oricărui alt scenariu

A fost un întreg scandal, la începutul săptămânii trecute când, peste toate îngrijorările pricinuite de acutizarea crizei COVID-19 s-a suprapus nemulţumirea perspectivei “îngheţării” anului şcolar. O grijă în plus şi , de ce nu, un scenariu revoltător  în primul rând pentru câteva sute de mii de elevi din clasele terminale, părinţii şi o parte din profesorii acestora. O îngrijorare inutilă, spunem noi, doar pentru că Raluca Turcanu, ditamai viceprim-ministru, s-a trezit vorbind pe un domeniu de care, cum s-a adeverit între timp, este complet străină. A salvat oarecum situaţia ministrul Educaţiei, declarând fără echivoc faptul că repetarea anului şcolar  n-a fost niciodată o variantă luată în calcul.

Mai de curând, într-un efort comun de a depăşi momentul, experţii au conturat o strategie care s-ar putea dovedi mulţumitoare pentru toată lumea. Este vorba despre revizuirea rapidă a programelor și tematicilor pentru examenele de finalizare a studiilor și identificarea unor modalități flexibile de evaluare de parcurs și de examinare finală. Acestea  sunt principalele două măsuri pe care Ministerul Educației trebuie să le ia. Este opinia, spunem noi avizată, a  specialiștilor  în științele educației, care au evaluat scenariile publice aflate în dezbatere în România cu privire la evoluția anului școlar și universitar. Cercetătorii au analizat și opțiunile propuse în alte sisteme de educație din lume, aflate în același tip de dificultate.

Concluzia vine în situația de închidere a școlilor și liceelor pentru tot ce înseamnă instruire directă, față în față, şi după ce s-a constatat că tentativa de continuare a activităţii în online, nimic altceva decât un soi de  digitalizare forțată, care nu aduce nici pe departe rezultatele scontate. Sunt diferenţe materiale enorme  de la o comunitate la alta, de la o școală la alta, până şi de la  profesor la profesor. Discrepanţe generate şi de sărăcia sistemului, de lipsurile financiare cu care se confruntă sute de mii de elevi şi chiar cadre didactice dar şi de reticenţa condamnabilă, manifestată atâţia ani, la modernizarea  chiar digitalizarea Educaţiei, cel puţin până la un nivel rezonabil.
Revenind la subiect, un  argument major împotriva îngheţării anului şcolar este acela al uriaşului deficit de personal din economie, care s-ar acutiza şi mai mult în situaţia amânării unei promoţii.

Aşadar,   calcule la îndemâna oricui arată că, în termeni absoluți, clasa a VIII-a ar avea un an școlar în condiții clasice, cu interacțiune directă, mai scurt cu aproximativ două luni, iar clasele finale de liceu cu aproximativ 1 lună și trei săptămâni. Toate celelalte clase ar avea o întrerupere a învățării clasice de două luni și o săptămână. Ori aceste perioade înseamnă undeva între 2% și 5% din întregul ciclu de studii. Nu este puțin, dar nici nu este foarte mult, mai ales că unele activități sunt compensate în sistem online. Este însă obligaţia  Ministerului Educației  să facă eforturi semnificative pentru a asigura elevilor din grupurile dezavantajate contactul cu școala, plus o formă de învățare care să nu adâncească și mai mult, în această perioadă, decalajele și inechitățile existente.

Nici un efort nu este prea mare pentru ca elevii din anii terminali să poată  să încheie semestrul (și ciclul) de studii într-un interval cât mai rezonabil, în acest an calendaristic. Se impune deci revizuirea rapidă a programelor și a tematicilor pentru examenele de finalizare a studiilor, care  nu trebuie să cuprindă materia care trebuia parcursă după data de 11 martie 2020. În plus, competențele și conținuturile care erau planificate pentru această perioadă trebuie scoase din programele de examen și eventual parcurse prin învățare online, acolo unde este posibil, apoi reluate și consolidate în anul imediat următor de studiu, care ar putea începe mai devreme.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *