S-au întețit controversele, pe măsură ce au fost făcute publice noile modificări ale Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar. Revenim asupra subiectului dat fiind interesul imens suscitat, cu precizarea că putem vorbi deja despre critici și nemulțumiri din partea elevilor, a părinților și, bineînțeles, a profesorilor.
Reamintim că principalele schimbări presupun renunţarea la mediile şi tezele semestriale, urmând să existe o singură medie generală, la finalul anului. Anul școlar va fi structurat pe cinci module și, automat, cinci vacanțe și va rămâne la latitudinea cadrelor didactice modalitatea în care îi vor evalua pe copii, condiția fiind să existe un număr minim de note (cel mai probabil 5), pentru a fi încheiată media generală la finalul anului școlar.
A explicat însuși ministrul Sorin Câmpeanu că numărul minim de note pentru o disciplină va trebui să fie egal cu N+3, N reprezentând numărul de ore alocate la acea disciplină într-o săptămână. De exemplu, pentru o disciplină la care elevii au două ore pe săptămână, vor fi necesare cel puţin 5 note pe parcursul anului școlar.
Fără a fi malițioși, afirmăm că învățământul românesc preuniversitar intră astfel în „zodia cinciului”, că reforma va fi doar mimată atâta timp cât nu vor fi schimbate modelele curiculare.
Trebuie spus că modificarea esențială, deja agreată de decindenți, aceea de a se renunța la medii semestriale și la obligativitatea tezelor este vehement contestată de experții în educație. Este greu de crezut că elevii vor sta cu burta pe carte, încurajați de aceeași profesori obișnuiți s-o rasolească la cursuri pentru a se umple de bani din meditații cu elevii de la clasă. Pot fi zece module și zece vacanțe și tot nu se va ajunge la un salt calitativ atâta timp cât nu va fi eliminat balastul din program supra încărcată, doar pentru a fi menținute niște posturi bine plătite în sistem. La fel, fără o corelare între învățământul liceal și cerințele resimțite pe piața muncii, nu se va putea vorbi de eficiență. Nu suntem cârcotași, admitem că se schimbă câte ceva, dar nu sunt aproape deloc atinse aspectele esențiale!