marți , 10 decembrie 2019
Home / INFO NAȚIONAL / Ministrul Breaz, fost la Cultură acum bun şi la Educaţie, umblă cu ocaua mică !

Ministrul Breaz, fost la Cultură acum bun şi la Educaţie, umblă cu ocaua mică !

Exact asta face ministrul Educaţiei, dl. Breaz: este pe cale să introducă dublul standard într-un domeniu şi aşa făcut harcea –parcea de toţi abramburiştii care s-au perindat la vârful MEC, recomandaţi exclusiv de meritele politice.Adică profesorii care nu sunt în stare să obţină măcar nota 5 la proba scrisă la examenul de titularizare  pot rămâne bine-mersi la catedră dar elevii care nu au medie de admitere peste 5 nu mai  sunt primiti la liceu. Nu luăm apărarea elevilor puturoşi şi suntem de acord că e  bine să fie ruptă pisica, dar folosind acelaşi etalon pe toate palierele. Nu este de acceptat nici modul politicianist în care reprezentanţii opoziţiei tratează subiectul, precum o temă de campanie dar , venind cu o asemenea măsură la modul intempestiv, dl. Ministru nu arată decât superficialitate şi vechea meteahnă de a pune carul înaintea boilor.

De ce spunem asta? Pentru că primul pas, nu numai logic dar absolut esenţial, îl reprezintă tocmai înfiinţarea de  şcoli profesionale, care să pregătească tinerii slabi la învăţătură în meserii căutate. Instituţii care nu se înfiinţează din pixul ministrului, retrogradând liceele foarte slab cotate. Vorbim despre logistică, despre o anume diversitate a profilurilor, că doar n-o să înveţe croitorie un zdrahon ori o domnişoară “să depindă tainele” meseriei de dulgher,  şi mai ales despre cei care vor “preda” meseriile respective. S-or mai găsi oare acei maiştri pricepuţi inclusuv la pedagogie? Greu de crezut iar cooptarea “formatorilor” care s-au umplut de bani în urma programelor de reconversie profesională ar fi o uriaşă eroare.


        În altă ordine de idei, dacă se va aplica măsura ca elevii de clasa a VIII-a care nu reușesc să obțină minimum 5 media de admitere la liceu, pe baza notelor de la Evaluarea Națională, să meargă la școlile profesionale, vor trebui restrânse catedrele din multe licee. Afectați direct de măsura publicată în Monitorul Oficial,  elevii afirmă  că prin aceasta scade drastic echitatea și calitatea din sistemul de învățământ. Pentru că, în opinia lor, mulţi ajung în situația de a nu putea lua cel puțin media 5 din cauza predării ineficiente sau a lipsei de sprijin din partea profesorilor și a școlii. Parţial corect şi ne întoarcem astfel la tema profesorilor care n-au ştiut cât pentru un 5 dar vor preda în continuare !

Se pune apoi problema  competențelor necesare activării în aria de specialitate atribuită. Adică elevii slabi să nu dispună de competenţele necesare pentru o şcoală profesională, de unde, cum spuneam, nevoia de diversitate şi corelare cu solicitările de pe piaţa muncii.

De menţionat că și experții în educație suşţin că vina pentru care elevii nu reușesc să obțină un 5 la examenul de final de clasa a VIII-a aparține în foarte mare măsură profesorilor. Oricum, măsura este inutilă pentru că e luată pentru un singur an şi nu se ştie  ce se va întâmpla cu evaluarea națională și admiterea din 2021, pentru că legea spune altceva. Este clar că elevii care nu reușesc să obțină 5 la admiterea la liceu nu vor putea fi cu ușurință recuperați în cei patru ani de liceu, dar trebuie mers la originea răului şi văzut cum de au promovat gimnaziul, cu ce medii şi în ce condiţii.
Totuşi, în condiţiile în care aceeaşi experţi sunt total de acord ca un copil care nu trece de o testare a unor minime cunoștințe, după 8 ani de școală (sau 9 clase dacă socotim și clasa 0) nu trebuie sa susțină un examen de bacalaureat, sunt absolut necesare câteva răspunsuri şi abia apoi trasată o strategie viabilă:

Ce alternativă oferă statul  copiilor care sunt încă la vârsta învățământului obligatoriu?

Are ministerul vreo idee sau vreo strategie de evaluare gratuită a aptitudinilor elevilor de gimnaziu?

Cine certifică ce aptitudini sau abilități are un copil cu medie sub 5 la Evaluarea Națională, ca să-l poată orienta spre școala profesională din care va ieși într-adevăr un lucrător priceput?

Va fi  lăsat copilul/părintele să aleagă școală profesională care este mai aproape de casă?

S-a gândit oare cineva din minister cum să adune și să păstreze într-o școală de meserii/profesională copii săraci din jurul orașelor sau chiar din orașe care ar avea nevoie de susținere, inclusiv în ceea ce privește cazare sau masă?

Nici vorbă de aşa ceva iar măsura trâmbiţată de ministrul Breaz nu reprezintă în fond decât o cârpeală, cu nimic mai brează decât aşa-zisele reforme mimate în ultimii ani. Orcum, până când problema şcolilor profesionale nu va fi abordată cu seriozitatea cuvenită, ne vom pricopsi , în fiecare an, cu aproximativ 30.000 de elevi care,în loc să învețe o meserie, ajung să nu poată  obține diploma de bacalaureat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *