Au trecut mai bine de 20 de ani de când reprezentanții administrației publice județene și locale, lideri politici de la partidele care s-au succedat la guvernare, parlamentari, miniștri, secretari de stat, șefii de agenții, s-au angajat public să facă tot ce le stă în putință pentru a lega Târgovișțea de capitala țării printr-un drum modern, sigur, care să facă față valorilor de trafic în creștere de la un an la altul.
Unii s-au implicat mai mult, alții mai puțin iar alții, cei drept puțin la număr, pur și simplu s-au pus de-a curmezișul! Lărgirea la patru benzi și modernizarea DN 71 a fost temă de campanie electorală dar și subiect de contre și dispute care nu și-au avut rostul. Ultima dată proiectul a fost întârziat nepermis și ne costă pe toți cel puțin patru ani în plus de mers „în coloană” până la Bâldana ca urmare a deciziei iraționale a fostului ministru Cătălin Drulă, care a blocat proiectul ce primise deja finanțare, vânturând ideea unui drum expres! Pe românește, Drulă a dat vrabia din mână pe cioara de pe gard, într-un gest categoric împotriva intereselor economice ale județului și ale tuturor dâmbovițenilor. Pe de altă parte sunt și politicieni care s-au implicat cu tot ce le-a stat în putință pentru modernizarea la patru benzi a DN 71, Bâldana -Târgoviște și care, din fericire, au avut succes în acest demers uriaș. Cu patru ani în urmă, acest proiect reprezenta unul dintre pilonii strategiei de dezvoltare economică și socială a județului propusă dâmbovițenilor de președintele Consiliului Județean, Corneliu Ștefan, astăzi este o chestiune de zile, cel mult săptămâni, până c vor fi deschise primele fronturi de lucru.
DN 71 este, de departe, cea mai importantă arteră rutieră pentru economia dâmbovițeană, străbătând județul de la nord, unde este conectat la DN 1 (Sinaia), și până aproape de granița de sud, unde se intersectează cu DN 7, cel mai lung și mai circulat drum național al României. Și numai un pafarist ori un răuvoitor nu înțelege legătura directă între dezvoltarea unei zone și nivelul de competitivitate al infrastructurii rutiere. Drumuri bune, pe de o parte, rețele de utilități și forță de muncă de cealaltă, înseamnă atuuri pentru venirea investitorilor iar dacă și administrația publică își face datoria, dezvoltarea și creșterea nivelului de trai rămân chestiuni de timp!
Ca să revenim la subiect, după ce au fost parcurși pașii procedurali, când există proiectul tehnic și există finanțare, a fost parcursă etapa legală de atribuire a lucrărilor și a fost desemnat câștigător un constructor potent, gata să înceapă lucrările de construcție, un lanț întreg de piedici birocratice ține lucrurile pe loc. Nu este mai puțin adevărat faptul că nu s-a făcut nicio minimă concesie. Ca să fie clar, nu susținem sub nicio formă eludarea unor prevederi legale dar, ceea ce se întâmplă la Conțești este de domeniul incredibilului! Primarul Marian Alexandru a ajuns să ducă acum o luptă pe două fronturi, odată pentru comuna pe care o păstorește – Conțești dar și pentru reușita întregii investiții cu impact județean.
Totul a început toamna trecută, după ce firma constructoare a găsit la Conțești o locație bună pentru organizarea de șantier pentru lucrările care vor fi demarate pe DN 71 și pentru instalarea unei stații pentru producerea asfaltului. Este vorba despre una dintre bazele sportive pe care le deține Primăria, la acea dată nefuncțională. Ca o paranteză, la Conțești mai sunt încă patru asemenea obiective. Amplasamentul se află la intrare în satul de centru, la ieșirea spre Răcari. Administrația publică locală a fost de acord cu solicitarea constructorului, luând în calcul importanța națională și județeană a acestui proiect dorit de zeci de ani, dar și un avantaj financiar pentru localitate. Firma turcă urmează să achite lunar 2.000 de dolari, bani utili pentru comunitate, pentru alte proiecte și investiții locale. Într-o ședință a Consiliului Local Conțești, se aprobă închirierea bazei sportive către firma constructoare, pe perioada derulării lucrărilor pe DN 71. Începe organizarea de șantier. Antreprenorii turci se grăbesc, vor să își amenajeze rapid baza de utilaje, plus stația de asfalt. Din păcate, poate și din prea multă grabă, au început să apară problemele.
Administrația publică și primarul Marian Alexandru sunt reclamați la foc automat pentru faptul că au luat o decizie ilegală, dând grupului de firme turc în folosință directă baza sportivă, fără să organizeze licitație. Sesizările senatorului Reper Dragoș Popescu au curs către toate instituțiile statului, acuzându-l pe primar că a comis o ilegalitate. Edilul revocă hotărârea de consiliu local și anulează contractul de închiriere. Se convoacă o altă ședință cu aleșii locali și se dă o hotărâre prin care obiectivul este scos la licitație. Pe 11 martie, urmează să se țină licitația de care este interesată la modul excepțional numai firma care se va ocupa de modernizarea DN 71.
Sesizările nu se opresc! Ne-a spus primarul comunei Conțești că a fost reclamat și la Poliție. Pentru abuz în serviciu. A mers și a dat cu subsemnatul. Asta fiindcă vrea binele localității pe care o păstorește și al întregului județ, până la urmă. Dar, nu ai ce să faci. Legile, bune, rele, trebuie respectate. Marian Alexandru a vrut să se informeze mai bine cum stă treaba cu aceste baze sportive care sunt proprietatea Primăriei, cum pot să fie scoase din folosință temporar, dacă apar situații care impun acest lucru. A mers la Agenția Națională pentru Sport, unde trimisese deja o adresă scrisă în care invoca această problemă. Are chiar o discuție cu președintele acestei instituții, maestra sportului Elisabeta Lipă. I se explică cum stau lucrurile. Află primarul în mod oficial că Agenția Națională pentru Sport eliberează avize, acorduri privind închirierea, concesionarea și darea în folosință a unor baze sportive numai dacă se află în administrarea sau proprietatea agenției sau a instituțiilor subordonate. În cazul Primăriei Conțești, care are în proprietate respectiva bază sportivă, Agenția Națională pentru Sport precizează că procedura de închiriere, concesionarea sau folosință a bazei sportive intră în competența administrației publice locale, ca ordonator de credite. Având în vedere că baza sportivă este închiriată pentru organizarea de șantier pentru firma care va executa obiectivul de investiții Modernizarea la patru benzi a DN71 Bâldana -Târgoviște, precizează ANS, că în contractul încheiat trebuie menționată obligația ca după ce societatea constructoare va finaliza lucrarea baza sportivă să fie predată Primăriei la starea inițială. Lucru prevăzut în contract, ne-a spus primarul Marian Alexandru.
Și necazurile nu de opresc aici. În urma reclamațiilor făcute de senatorul Popescu, intervin și instituțiile de mediu din Dâmbovița: Agenția de Mediu și Garda de Mediu. Firma este amendată de Garda de Mediu Dâmbovița pentru că acolo unde era baza sportivă s-a amplasat o stație de asfalt, drum și alte construcții fără să se dețină autorizație de construcție. Mai mult, se pune în vedere și demolarea containerelor deja montate de constructorii turci!
Supărat pe bună dreptate, primarul Marian Alexandru spune că, deocamdată, nu s-au supărat antreprenorii turci când au văzut câtă birocrație și contre există în România. Nu exclude însă ca un asemenea blocaj să îi determine să plece. Problema cu stația de asfalt trebuie rezolvată de antreprenorii turci. Conform documentelor de control emise de Agenția de Mediu și Garda de Mediu, aceștia trebuie să se preocupe să obțină toate avizele și autorizațiile necesare.