În calitate de membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, deputatul liberal de Dâmboviţa Cezar Preda se numără printre iniţiatorii şi semnatarii unui document adresat Comisiei pentru onorarea obligaţiilor şi angajamentelor de către statele membre ale Consiliului Europei (Comisia de monitorizare), preşedintelui acestui for, Gale Roger. Prin intermediul scrisorii este argumentată şi susţinută decizia Guvernului României privind “corectarea unei anomalii din legislaţia electorală naţională”, fiind vorba aici de angajarea răspunderii pentru alegerea primarilor în două tururi de scrutin. Documentul este menit să contracareze demersul PSD, care a solicitat aceleiaşi comisii investigarea României pe tema modificării unor articole din legislaţia electorală şi aprobarea de principiu a sesizării Comisiei de la Veneţia.
“Guvernul României a hotărât să modifice Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, în sensul de a se reveni la situația din 2008, anume alegerea primarilor în două tururi de scrutin, astfel încât candidații să câștige cu o majoritate absolută (50% plus 1).
Urmare a acestei decizii, Partidul Social Democrat, partidul majoritar din Parlamentul României, invocă, într-o manieră tendențioasă și prezentând date trunchiate, o încălcare a democrației, întrucât ar fi afectată stabilitatea dreptului electoral. Dar, potrivit definiției unanim acceptate la nivel internațional, lato sensu, democrația se referă chiar la conducerea unei țări de către poporul acesteia, adică măcar de o majoritate absolută.(…)
Modificarea nu contravine termenului recomandat prin Codul bunelor practici în materie electorală, redactat de Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept (Comisia de la Veneția), pentru că această condiție a majorității ce se intenționează a fi reintrodusă acum reprezintă un element colateral conceptului de sistem electoral. Chiar dacă este unul esențial în asigurarea reprezentativității, el nu este de natură să modifice în sine sistemul electoral majoritar uninominal actual.
De asemenea, modificarea promovată nu reprezintă o noutate pentru alegători, de natură să genereze confuzie sau incertitudine, astfel că nu se poate considera că aduce atingere principiului predictibilității și securității juridice, fiind vorba de o revenire la o condiție aplicată în mod tradițional în legislația electorală românească începând cu 1992.
Totodată, trebuie reținut că introducerea unui al doilea tur de scrutin pentru alegerea primarilor este o măsură care mărește întinderea regulilor democratice asupra alegerilor locale din România și de aceea nu poate fi în niciun caz un element care să impună o monitorizare specială sau sesizarea Comisiei de la Veneția”- se precizează în document.
PNL: Alegerea primarului în două tururi de scrutin asigură un grad mai ridicat de legitimitate
139
postarea anterioară