Printre alte surprize neplăcute, complementar drumurilor proaste și extrem de aglomerate, milioanele de șoferi din România au avut neplăcerea să constate că prețurile combustibililor la pompă au crescut simțitor, chiar de la „cumpăna” dintre ani! Este urmarea anunțatei majorări a accizelor, care va atrage după sine un întreg lanț de scumpiri!
Nivelul accizelor pentru combustibili a crescut într-o primă etapă survenită chiar la 1 ianuarie 2024. În cazul benzinei fără plumb acciza a urcat la 2.019 lei/1000 litri, de la 1.776,30 lei/1000 litri în 2023, iar la motorină la 1.850 lei/1000 litri, de la 1.632,81 lei/1000 litri, potrivit cifrelor publicate de Ministerul Finanţelor. O nouă creştere a accizelor este prevăzută pentru 1 iulie, când acciza la benzină fără plumb va urca la 2.382,84 lei/1000 litri iar cea la motorină la 2.183,85 lei/1000 litri. Și acciza la gaz petrolier lichefiat utilizat drept combustibil pentru motor s-a majorat la 874,24 lei/tonă (de la 776,09 lei în 2023), iar în cazul în care gazul petrolier lichefiat este folosit drept combustibil pentru încălzire, acciza urcă la 773,62 lei/gigajoule (de la 686,77 lei).
Altfel spus, de la 1 ianuarie românii plătesc cu 29 bani mai mult pentru un litru de benzină și cu 43 de bani în plus pentru un litru de motorină. Asta înseamnă cam 15-20 de lei în plus pentru un plin de carburanți! Și uite așa, într-una dintre cele mai bogate țări în resurse petroliere din Europa, am ajuns să plătim prețurile dintre cele mai ridicate, disproporționat de mari în raport cu salariile!
Pentru că, este bine ca oamenii să știe acest lucru, România are una dintre cele mai sigure poziții în ce privește asigurarea pieței interne cu petrol, având un atu aproape unic , anume resurse și o producție internă pe care se poate baza și trei mari rafinării. Gradul de dependență al României față de importurile de petrol este sub 65% și numai Danemarca, al doilea producător european de petrol are o dependență mai redusă de importuri.
De ce plătim totuși prețuri atât de ridicate? Pentru că indivizii numiți politic prin organismele de reglementare, plătiți regește din bani publici, nu numai că nu-și fac treaba dar au ajuns în unele cazuri să favorizeze companiile în detrimentul consumatorilor! Nu fac reguli și nici nu promovează acte normative bune, în măsură să confere pieței stabilitate și predictibilitate. Iar pentru incapacitatea și dezinteresul, lor costurile le suportă consumatorii români.