România și Bulgaria vor adera la Schengen cu granițele terestre, începând cu 1 ianuarie 2025, fiind astfel încheiat cu succes un parcurs sinuos, cu multe și nejustificate piedici în mod special din partea Austriei și Olandei. Decizia luată în Consiliul Justiție și Afaceri Interne a fost anunțată de președinția maghiară a Uniunii Europene. Este materializarea unuia dintre cele mai importante proiecte de țară și trebuie spus că au lucrat intens mulți profesioniști din structurile mai multor ministere. Astfel, după intrarea parțială, cu granițele aeriene și maritime, românii se vor putea deplasa în țările membre fără a mai pierde ore întregi la vamă. De un tratament similar se vor bucura și bulgarii.
Bucuria acestei reușite este însă oarecum maculată de atitudinea unor lideri care au impresia că ei le-au făcut pe toate. Dacă ar fi fost așa, eram de multă vreme membri ai acestui club foarte select.
Trecând peste asta, avantajele apartenenței la spațiul comun de liberă circulație sunt multiple și vor avea impact direct asupra cetățenilor, asupra economiei și a imaginii externe a țării noastre.
Eliminarea controalelor la frontierele interne înseamnă circulație mai rapidă și mai simplă pentru cei care călătoresc, timpul petrecut la granițe va fi considerabil redus, iar costurile logistice pentru companii vor scădea, ceea ce va crește rapid competitivitatea produselor și a serviciilor românești pe piața europeană. Sunt calcule potrivit cărora România a pierdut până la zece miliarde de euro anual ca urmare a menținerii arbitrare „la poarta” Europei civilizate.
Nu în ultimul rând, crește considerabil și atractivitatea României pentru investitorii străini, care vor vedea un avantaj comercial în conectivitatea sporită a țării. Din punct de vedere militar, apartenența deplină la spațiul Schengen consolidează poziția strategică a României ca poartă între Estul și Vestul Europei.
Și pentru transportul feroviar, intrarea deplină în spațiul Schengen înseamnă eliminarea controlului în frontieră. Se reduc astfel timpii de staționare în frontiere pentru fiecare tren, la punctele vamale de la Curtici, Valea lui Mihai, Salonta, Episcopia Bihor, Carei.
Pentru transportul rutier de marfă, aderarea la Schengen se traduce prin eliminarea controlului sistematic din frontierele cu statele membre UE vecine (Ungaria și Bulgaria).
Astfel, transportatorii rutieri vor tranzita mult mai rapid frontierele cu statele UE prin Vama Veche, Negru Vodă, Giurgiu, Călărași, Zimnicea, Turnu Măgurele, Bechet, Calafat, Nădlac 1 și 2, Vărșand, Borș 1 și 2, Petea.
Și încă ceva: sunt politologi de părere că renunțarea la veto din partea Austriei și Olandei, prin urmare votul unanim din Consiliul JAI va tempera curentul extremist, beneficiile fiind mai mult decât evidente pentru toată lumea, cu atât mai mult pentru românii din diaspora!