Chiar dacă nu s-a produs o scădere accentuată a temperaturilor, şoferii cu experienţă ştiu că, odată cu intrarea în sezonul rece, trebuie să aibă în vedere echiparea autovehiculelor cu anvelopele adecvate. Anvelopele de iarnă sau din categoria sunt obligatorii indiferent de data calendaristică, dacă mașina rulează pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Potrivit Codului Rutier, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii începând cu data de 1 noiembrie, dar pot apare situaţii în care montarea acestora pe autovehicule se impune chiar şi mai devreme , în octombrie sau în orice altă lună a anului , în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
În linii mari , prevederea legală, intrată în vigoare la 1 noiembrie 2009 (de unde şi confuzia legată de dată) , spune că maşina trebuie echipată cu anvelopele potrivite indiferent de sezon, astfel că pot fi aplicate amenzi şoferilor care circulă cu anvelope de vară pe un drum curat în cea mai mare parte dar cu o porţiune acoperită cu zăpadă sau polei . În concluzie, utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din momentul în care începe să ningă, indiferent de perioadă, cât timp este carosabilul acoperit de zăpadă. Obligativitatea dotării autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă nu depinde de un anumit interval de timp, ci de condiţiile meteorologice.
Totuşi, potrivit specialiştilor în domeniu, momentul recomandat pentru montarea pneurilor de iarnă este înaintea scăderii temperaturii sub pragul de 7°C. Aceştia recomandă şi ca intervalul de înlocuire a anvelopelor utilizate pe timpul iernii, în cazul autovehiculelor personale să nu depășească 6 ani. Prin utilizarea unor pneuri mai vechi, siguranța șoferului și a participanților la trafic este pusă în pericol, crescând riscul de explozie a cauciucului și scăzând rezistența mecanică la frânare din cauza deteriorării. Anvelopele de iarnă sau All Season ajunse la vârsta cronologică de 10 ani trebuie înlocuite neapărat, chiar dacă aparent sunt intacte și nu au atins limitele uzurii.
Se recomandă echiparea cu anvelope de iarnă pentru mașinile rulate frecvent în sezonul rece, materialul din care sunt fabricate asigurând un nivel crescut de aderență. În plus față de cele All Season, cauciucurile de iarnă au bandă de rulare mai profundă și îndepărtează apa de pe suprafața lor.
Sancțiunile pentru şoferii care circulă pe drumurile acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei cu anvelope de vară pot varia între 9 şi 20 puncte de amendă, la care se adaugă un număr corespunzător de puncte de penalizare, iar ca pedeapsă complementară poate fi reţinut certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
Pe lângă aderenţa sporită pe zăpadă , pneurile de iarnă au o compoziţie diferită , care le permite să se comporte mult mai bine inclusiv pe perioadele fără precipitaţii dar geroase.
Potrivit Registrului Auto Român, legea care obliga şoferii să monteze pe maşini anvelope de iarnă precizează clar cum trebuie să arate indicatorul de legalitate al acestora.Legea utilizează termenul „anvelope de iarnă”. Acestea se pot identifica cel mai simplu prin prezenta pe laterale a literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S. Anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, potrivit RAR. Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011.
INFORMARE RAR:
- Precizăm CLAR că NU există o data limită pentru montarea acestor cauciucuri și că TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră. Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.
- Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul. Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări.
- Registrul Auto Român precizează că denumirea “all seasons” este una comercială, folosită de producătorii de anvelope, dar care nu are un corespondent în legislația națională a României. Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională.
- Vă recomandăm ca, înainte de a monta anvelopele, să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme accentuate de uzură.
- Sancțiunea pentru lipsa anvelopelor adecvate, în condițiile specificate în lege, se pedepsește cu amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă), adică între 1.305 și 2.900 de lei, dar se poate reține și certificatul de înmatriculare al vehiculului. Prin urmare, NU se aplică sancțiuni dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S.