“O obligație a șefilor de instituții publice, care derivă din normele privind transparența veniturilor salariale ale personalului plătit din fonduri publice, incluse în Legea nr. 153/2017, la Art. 33, al. 1, este publicarea și afișarea la loc vizibil, la sediul propriu și pe pagina proprie de internet, a listei tuturor funcțiilor care intră în categoria personalului plătit din fonduri publice. Autoritățile sunt obligate să reînnoiască aceste informații, anual, în zilele de 31 martie și 30 septembrie”-precizează înspectorul șef al ITM Dâmbovița, Marius Lixandru.
Lista publicată trebuie să conțină următoarele informații:
a) salariul de bază, solda funcţiei de bază/salariul funcţiei de bază, indemnizaţia de încadrare sau indemnizaţia lunară, după caz;
b) tipul, baza de calcul, cota procentuală, valoarea brută a sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor şi premiilor eligibile pentru fiecare funcţie, precum şi baza legală a acordării acestora;
c) valoarea anuală a indemnizaţiei de hrană care urmează să fie acordată pentru o perioadă lucrată de un an, precum şi baza legală a acordării acesteia;
d) orice alte drepturi în bani şi/sau în natură, dacă este cazul, precum şi baza legală a acordării acestora;
e) orice informaţii cu privire la posibile limitări ale venitului salarial, precum şi baza legală a acestora.
Inspectoratul Teritorial de Muncă are competenţa de a constata şi sancţiona nerespectarea acestor prevederi care atrag răspunderea contravenţională a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în cauză. Sancțiunile constau în amenzi care pot fi cuprinse 5.000 şi 10.000 lei.