Ne aflăm în fața unui moment important pentru societatea românească- declararea stării de urgență de către președintele României, pentru adoptarea măsurilor excepționale în vederea asigurării stării de sănătate a populației României și pentru a limita efectele crizei economice asociate. După cum cunoașteți, PSD a adoptat anterior o decizie care a implicat maturitate și responsabilitate într-un moment dificil pentru România… PSD a acceptat, deși nu ne-a fost foarte simplu, să susțină prin vot în Parlament, alături de celelalte forțe politice, învestirea Guvernului, Subliniez în termeni foarte fermi, nu este un cec în alb acordat acestui Guvern, iar ca partid politic, PSD, inclusiv la nivelul Parlamentului, va veghea ca măsurile ce vor fi adoptate să corespundă efectiv situație de criză și exigențelor Constituției, legilor țării și tratatelor internaționale care fac referire, între altele, la modul în care se restrânge exercițiul unor drepturi și libertăți fundamentale ale cetățeanului.
Conform Art. 93 din Constituție, președintele instituie, potrivit legii, starea de urgență și solicită încuviințarea măsurilor adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acestei decizii, Parlamentului. PSD, ca partid politic responsabil, va susține toate acele măsuri excepționale care corespund integral și transparent stării de urgență medicală, precum și gestionării crizei economice aferente. Dar, PSD va reacționa, politic și parlamentar, ferm la orice tentație de abuz care ar putea afecta exercițiul unor drepturi fundamentale sau care va îmbrăca forma unor interese de grup economice. De aceea, solicită Președinției, care este instituția competentă, și Guvernului ca măsurile excepționale înscrise în conținutul Decretului prezidențial să corespundă, subliniez, integral și strict exigențelor constituționale și legale, să fie necesare într-o societate democratică, să fie proporționale cu situația care le-a determinat, să fie aplicate în mod nediscriminatoriu și să aibă caracter temporar. Decretul prezidențial trebuie să precizeze expres și limitativ care sunt drepturile care se restrâng, limitele și scopul restrângerii. Este necesară asigurarea transparenței și responsabilității deciziilor, fie ele politice, economice sau de altă natură, adoptate ulterior de autoritățile Executivului. La nivelul Parlamentului, solicitata încuviințare a măsurilor propuse prin Decret prezidențial de constituire a stării de urgență va presupune, subliniez, o examinare prealabilă atentă dar și o exigență de asigurare ulterioară a angajării responsabilității guvernamentale și prezidențiale pentru măsurile luate. În baza legii, președintele va fi obligat să prezinte în termen de 60 de zile de la încetarea stării de urgență o informare detaliată asupra evenimentelor care au determinat instituirea unor măsuri excepționale, acțiunile întreprinse și măsurile necesare pentru prevenirea unor astfel de situații. Vom aștepta, potrivit legii, această informare la Parlament din partea președinției. Vom solicita, în baza prerogativei constituționale de control parlamentar asupra activității Executivului, ca Guvernul să prezinte, posibil în același termen de 60 de zile, un raport detaliat pe aceeași temă. Totodată, luăm în considerare ca legea de încuviințare să includă și o solicitare adresată Curții de Conturi de a examina măsurile adoptate, măsurile excepționale, de a efectua un audit, dar și o invitație adresată Avocatului Poporului de a se apleca cu atenție asupra acelor măsuri excepționale care vor avea ca efect limitarea exercițiului liber al unor drepturi și libertăți fundamentale.
Precizez public de pe acum că nu vom accepta măsuri excesive și abuzive care să afecteze exercițiul unor drepturi fundamentale, dincolo de ceea ce se impune cu adevărat prin starea de urgență. Vom fi extrem de atenți, de exemplu, ca eventualele tentații de a impune cenzura presei românești care eventual ar putea să semnaleze public adoptarea și gestionarea abuzivă a unor măsuri de către Guvern… Astfel de tentații să nu se regăsească și nu vor fi acceptate în conținutul Decretului prezidențial. Ar putea fi de asemenea alte măsuri cu conținut economic care să ascundă posibile tunuri economice sau măsuri care să îmbrace haina stării de urgență, dar care de fapt să țină de gestionarea normală de către Guvern a situației socio-economice. Deci vom fi extrem de atenți asupra tuturor acestor dispoziții. Spun acest lucru pentru că anumite acțiuni guvernamentale anterioare ridică semne de întrebare serioase… Un singur exemplu, refuzul Comitetului Național pentru Situații de Urgență, condus de ministrul de Interne, de a accepta la 9 martie 2020, a se vedea Hotărârea acestui Comitet Nr. 6 din 9.03.2020, propunerea Grupului de suport științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României de activare a stării de alertă în timp ce toate celelalte propuneri formulate de acest Grup de suport tehnico-științific au fost acceptate. Se pune întrebarea de ce până în prezent Guvernul, cel care are competența în materie, nu a activat una din cele două categorii de măsuri, fie starea de alertă, fie situația de urgență, care fără a avea regimul constituțional de gravitate superioară al stării de asediu sau al stării de urgență, permiteau adoptarea unui set de măsuri excepționale. De ce această preferință la nivelul puterii executive de a angaja direct, în regim excepțional, constrângător la nivel constituțional astfel de măsuri care au o gravitate importantă. Așa încât, așteptăm la Parlament să examinăm Decretul prezidențial privind instituirea stării de urgență și conținutul său, în vederea supunerii spre dezbatere și aprobare către Parlament a legii de încuviințare și vom acționa cu responsabilitate și în consecință. Facem însă în acest context un apel la toate autoritățile guvernamentale să dea dovadă de responsabilitate și transparență în gestionarea măsurilor excepționale știind că va fi angajată responsabilitatea instituțională și, de ce nu, personală pentru această gestiune”, a declarat preşedintele executiv al PSD Dâmbovița, Titus Corlățean.
Titus Corlăţean: PSD nu va accepta măsuri abuzive, care să afecteze exerciţiul drepturilor fundamentale
130
postarea anterioară
1 comentariu
dar votul, Corlățene, face parte din exercițiul drepturilor fundamentale?
uiți prea ușor de batjocura ce le-ai făcut-o românilor din diaspora în 2014, rușine! 🙁