Senatorul PSD de Dâmbovița, Titus Corlățean, a susținut cu argumente un adevăr pe care mulți preferă să nu-l vadă, anume menținerea unei percepții false asupra realităților din România dar și a unei legislații deficitare în materie de achiziții publice. Rezultatul a fost acela că proiecte mari de infrastructură rutieră au avansat greoi ori au fost blocate, consecințele în plan economic fiind grave. A mai arătat senatorul social-democrat că au fost mai multe tentative de modificare a legislației dar fără rezultat, pe fondul suspiciunilor generate de imaginea de țară coruptă a României.
„Aveți cel mai bun exemplu a ceea ce înseamnă o gravă eroare pe care au comis-o unii care au făcut un joc politic în România începând cu 2005, atunci când au transferat bătălia politică, cu anumite scopuri și ținte, în afara țării, la Bruxelles. Modul în care au construit în România sub guvernarea, ca să spună foarte clar, Băsescu- Monica Macovei și toată trupa respectivă, pe o conexiune cu Partidul Popular European, cu cei care erau în Comisia Europeană în acel moment, 2005- 2006, cu clauza de salvgardare sectorială pe justiție, interminabilă, proiectând o imagine exagerată, agravată, a corupției generalizate în România! Care a fost consecința unei anumite construcții politice și pe familie politică care să ni se întoarcă înapoi în România și care au urmărit niște ținte, inclusiv pe adversarii politici sau capitalul românesc? Consecința a fost că nivelul percepției și evaluării în centrele de putere europene față de România, cu privire la nivelul de corupție, s-a dus într-o zonă de gravitate foarte serioasă care a generat niște condiționalități suplimentare în privința utilizării fondurilor și proiectelor în România.
Dacă faceți comparația cu Polonia, imaginea de democrație sănătoasă, cel puțin până relativ de curând, a permis realizarea, chiar cu standardele europene, cu directivele și regulamentele respective, a unor proiecte fără să aibă atât de multe condiționalități ca în cazul României. Noi am avut MCV-ul, tot felul de chestiuni legate de achiziții, achizițiile nu figurau în MCV inițial, au fost introduse pe parcurs achizițiile publice, cu suplimentări de standarde și de condiționalități.
Asta a îngreunat foarte mult procesul, apropo de achiziții și de termene și contestări. Aș spune că suntem fără precedent noi, la nivelul țărilor membre din Uniunea Europeană. Deci jocul politic din România, iresponsabil, a generat blocaje în dezvoltarea mai profundă a României și partea de infrastructură și a vieții publice, în general, reprezintă cel mai bun exemplu. Aici este o muncă în sine pe domeniul transporturi, dacă ne referim aici, dar aici este vorba de o muncă mult mai amplă care privește percepția, imaginea, României, de țară care nu este de fapt nici mai coruptă decât alții, și dacă vedeam exemplele de corupție, de mare corupție, în statele vest-europene, în vechi democrații, vom înțelege care e diferența, pentru că banii adevărați sunt de fapt acolo. Nu se prea spun lucrurile acestea de obicei public. Noi tragem ponoasele și toate încercările de simplificare a regulilor normative pe achiziții publice s-au lovit de niște obstacole datorită percepțiilor de la Bruxelles că România este o țară extrem de coruptă. Nu am știut, noi, în ansamblu așa, ca stat, să ne vindem corect marfa și să nu ne facem singuri prejudicii. De asta efortul este de fapt unul mult mai amplu și ar trebui pe zona de afaceri europene, relații externe, și complementar cu ce se face în domeniul de fond, să putem genera o relaxare a condiționalităților privind România, cu efecte benefice în dezvoltarea țării”- a declarat senatorul Titus Corlățean.